2 januari 2014

Sigrid Kahle valde sitt liv

Sigrid Kahle (1928–2013) på Lilla Scenen,
Internationella torget under bokmässan i Göteborg 2013. 
Foto © Maria Söderberg 

Nyårsafton lyfte jag upp Sigrid Kahles stora bok ”Jag valde mitt liv” från fönsterblecket i vardagsrummet. Den hade inte åkt in i bokhyllan igen efter bokmässan i Göteborg. Jag tänkte på hennes iver och livsengagemang. Om att ödet inte bara kastar in människor i livsval. Man väljer. Vilken människa! Nu satt hon där i Uppsala med sin tredje bok i memoarserien. Allt var en kamp om att få tid. Och att tiden inte skulle rinna ut ur sandglaset. Hon hade bråttom.

Nu är Sigrid Kahle borta. På nyårsafton somnade hon in. Hon blev 85 år och efterlämnar ett uppfordrande, glädjande arv: den nyfikna, engagerande människan som öppnade världar. Inte minst kunde hon berätta om Orienten – Pakistan, Indien, Afghanistan, Iran och Irak som få andra. 

Det sista mötet med henne var på bokmässan i Göteborg. Jag var producent för en bildscen, Lilla scenen på Internationella torget, och bjöd in Sigrid Kahle för att berätta om sina böcker – med bilder. Kerstin Wixe skulle leda samtalet. Det blev ett oerhört spännande möte. Bilderna hade jag plockat från hennes två senaste böcker och nu kom de – till följd av tekniken (som det brukar heta) – huller om buller. Men för Sigrid Kahle spelade det ingen roll. Hon rörde sig kvickt mellan Indien och Afrika. Minns alla namn och platser. 
Kerstin Wixe var följsam och observant samtalspartner, ja ni vet – hon är en av våra främsta att sätta framför en författare.
Publiken fick inte nog.

På första rad satt hennes älskade Carl-Göran Ekerwald, 90 år. Han tittade kärleksfullt på Sigrid och jag tänkte att jag måste få en bild av dem tillsammans efter mötet.
Även här levde Sigrid Kahle sitt liv fullt ut. Hon hade varit gift med diplomaten John Kahle, som gick bort för tio år sedan, och nu hade hon en ny kärlek.

1994 kom hon ut med boken ”Från Indus till Hindukush” 1994. Den handlade om en resa 1953 till Afghanistan och Pakistan, en unik inblick i ett land som få kände till. Sigrid var tagen av Afghanistan! Hennes engagemang för landet gjorde att fler fick veta mer om bakgrunden till afghanernas liv och deras förhållningssätt till vardagen, omvärlden och inte minst islam. Jag var på möten och lyssnade till hennes berättelser, hon var entusiastisk, men också sorgsen över allt som som hänt landet och dess folk sedan slutet av 1970-talet. 

Den andra memoarboken ”Att vilja sitt öde – trots allt” kom ut förra året. Den tredje blev (blir) nog inte utgiven. Man kan gott säga att Sigrid Kahle gick bort i farten, mitt i livet, och när jag läser en intervju med henne 2006 i tidningen ”Fokus” av Nils Johan Tjärnlund ler jag. Hon säger: 

”Många säger till mig 'tänk att få ha ett så spännande liv', men ett liv kommer inte flygande på en. Man måste själv skapa ett intressant liv, säger Sigrid Kahle. Men livet går också sina egna vägar. Ingenting blev som jag hade tänkt, men jag valde mitt eget liv.”

Text och foto: Maria Söderberg 


Läs gärna denna artikel om kärlek på ålderns höst: http://www.unt.se/leva/ny-karlek-pa-alderns-host-1505634.aspx

Lästips: Läs Nils Johan Tjärnlunds artikel i Fokus här: http://www.fokus.se/2006/03/sigrid-kahle-%C2%BBlivet-kommer-inte-flygande-jag-valde-mitt%C2%AB/

Sigrid Kahle på Lilla Scenen i samtal med Kerstin Wixe, producent på Sveriges Radio.
Ett verkligt fint samtal, ett härligt minne. 
Foto © Maria Söderberg 
Sigrid Kahle och Karl-Göran Ekerwald. 
Foto © Maria Söderberg 






















Sigrid Kahle på Lilla Scenen med Kerstin Wixe. 
Foto © Maria Söderberg 

Så roligt se dem tillsammans!
Sigrid Kahle och Karl-Göran Ekerwald. 
Foto © Maria Söderberg 


Sigrid Kahle på Lilla Scenen med Kerstin Wixe. 
Foto © Maria Söderberg 



Sigrid Kahle på Lilla Scenen med Kerstin Wixe. 
Foto © Maria Söderberg 


Sigrid Kahle signerar böcker. 
Foto © Maria Söderberg 



Sigrid Kahle signerar böcker; uppsluppet, glatt och publiken njöt verkligen efter att ha lyssnat till henne. 
Foto © Maria Söderberg 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.