8 januari 2015

Hallå Per Bill! Det här är ett kultursvek mot landsbygden

”Den 19 december 2014 beslöt kulturutskottet
att hastigt minska anslaget till
regional kulturverksamhet med 15 miljoner kronor.”


Utanför Riksdagshuset den 21 december 2014. En timmes protest. 


Julen stod för dörren. Vilka museer, regionala teatrar och dansgrupper, lokala och regionala myndigheter, skulle hinna uppmärksamma ett snabbt ärende och beslut precis innan sista helgen före julafton?

Den 19 december 2014 beslöt kulturutskottet – nu med Alliansens budget i ryggen – att hastigt minska anslaget till regional kulturverksamhet med 15 miljoner kronor. Totalt har anslaget därmed minskat med 34 miljoner kronor inför kommande år. Beslutet föregicks av ett snabbt kast: För att rädda kulturtidskrifternas budget satte man istället kniven i regionernas redan ansträngda budget. 

Jag läste om beslutet dagen efter, ringde till Elisabeth Lax, divisionschef Kultur och utbildning för Norrbottens läns landsting. Hon berättade om hur chockad hon blivit. Samma dag satt hon i ett möte i Stockholm på Sveriges Kommuner och Landsting med andra representanter i regionala frågor. De skrev genast ett pressmeddelande.

Impulsiv som jag kan vara hörde jag mig själv säga att det borde vara en protest – nu. Jag riggade snabbt ett evenemang på Facebook med en bild från Luleå Kulturhus och ett framträdande av jojkaren Jörgen Stenberg och riksspelman Daniel Wikslund. Tänk om de hade varit på plats! Men nu var de i norr och jag fick nöja mig med en varm hälsning om att det var en angelägen aktion. Två A3-blad fick utgöra plakat och så gjorde jag ett antal flygblad. Jag värmde glögg och hällde upp i en termos, köpte saffransbullar i en Pressbyråkiosk. På en timme pratade jag en längre stund med sex personer, bland annat ett par från Småland – som var mycket upprörda över hur pengar försvinner från glesbygden – och en svensk som bor i Glasgow. Mycket givande. I övrigt anslöt ingen, men flera meddelade att de gärna hade varit med – om de hunnit. Men ännu, två veckor efter beslutet, har jag inte sett någon aktion i gryende. Har ni? 

Beslutet den 19 december var ett verk av utskottets ordförande Per Bill (M). Det var synnerligen förhastat och föregicks inte av något som helst samråd. 
Det är illa att olika kulturområden och insatser ställs mot varandra. Det är endast en mindre del av de totala budgetarna på statlig, lokal och regional nivå som läggs på kultur. 
Om vårt land vill skapa gemensamma värden finns inget mer effektivt än att satsa på kulturfrämjande insatser.
När ska detta beslut rättas till?


Nästa morgon satte jag mig i en bil med ungarna och körde norrut. 
Stannade till i Gävle där vi äntligen tittade på Julbocken. Ett nattligt stopp i Örnsköldsvik och sedan ett besök på Västerbottens museum. Slutmålet var Arjeplog. 
Jag tänkte ofta på hur vårt land behöver hållas ihop med mer än vägar och gemensamma nyheter. 

Maria Söderberg
Fotograf  



Läs hela pressmeddelandet: ”Staten sviker den regionala kulturen”: http://www.lul.se/sv/Landsting--politik/Nyheter/Kultur-i-lanet/Staten-sviker-den-regionala-kulturen/


info@mariafoto.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.