26 december 2014

Snö – en framtida lyxprodukt

Om man är uppvuxen med snörika vintrar, därtill väldigt långa, är snö inget speciellt. Det finns – och fanns – där bara. 

Kanske är det dags att på allvar se snö som något riktigt unikt? Tänker på det när jag ser det fina programmet från Kobra om snö som lyxvara.
Som barn tyckte jag knappast det var lyx se snödrivor kvar vid skolavslutningen i juni. Isen på Hornavan låg en bra bit in på sommarlovet. Vi gick i simskola och lärde oss ta märket ”Fisken” i 12-14 grader varmt vatten. På stranden vid Galtisguts värmde en stor eld och de spinkiga benen hade fläckar av stora röda ”rosor”.
På vintern var det skidåkning och pulka som gällde. Och snölekar som att hoppa ned från garaget ned i mjuksnön.

Så här presenterar redaktionen för Kobra SVT1 sitt program: ”Från världens alla glaciärer, snötoppar och polarområden kommer samma rapporter – allt smälter. Och ju mindre snö det finns desto lyxigare blir den. Inte bara för vinterlekar på skridskor, skidor och scooter utan också för konstnärer, författare och musiker. När det droppar och lossar – hur påverkas kulturen?”
Se gärna! Klicka här! http://www.svt.se/kobra/17-dec

Lyssna på låten ”Ice Dance” med Danny Elfman! Visst är det mycket snö i detta stycke!? http://www.shazam.com/discover/track/3126735

Här är några bilder från julhelgens snöutflykter med mina ungar, Anna och Lars.
Det där med att vara frusen varierar: Lars är nästan alltid varm, särskilt om händerna. Anna och jag är frusna med kalla fingrar och tår.
Min mamma Elsa vill helst ha 18-20 grader inomhus, Anna och jag minst 22. Vi bråkar ofta om värme och kyla. Alltså, vi är bara olika!


Foto © Maria Söderberg julhelgen 2014

PS! Efter julhelgen sätter vi fart med kommande nr av Magasin Silvervägen – bland annat om Ljusets år 2015. Nu laddar jag för Ljusets år – 2015. 

http://midsommarudden.blogspot.se/2014/10/magasin-silvervagen-2015-ljuset-i-fokus.html




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.