9 april 2014

Öppet brev till utrikesminister Carl Bildt inför besök i Ukraina den 10-13 april: Vad händer i fallet Ihor Mirosjnitjenko?

Uppdatering 11/4-14

Ännu inget svar! Men nu är faktiskt Carl Bildt mitt smeten. Påmint om min fråga via Twitter. 



.................................................................................

7 april 2014

Till utrikesminister Carl Bildt


Hej!

Som fotograf och skribent, med flera besök i Ukraina är jag tacksam att Sverige engagerar sig för landet och dess framtid. Arbetar även med litterärt utbyte mellan länder som Belarus, Sverige och Ukraina. 
Det finns väldigt många frågor att ställa i Ukraina, inte minst hur landet ska försvara sitt oberoende, men – just idag blev jag så upprörd när jag återigen såg den där ”hästsvansmannen” Ihor Mirosjnitjenko i aktion när han använde nävarna. Denna gång i det ukrainska parlamentet (8/4-14). Inför Ditt kommande besök i Ukraina skulle jag önska att Du kunde ta upp den här frågan:
Foto Johan Ödman för UD

Åklagarmyndigheten i Kiev har inlett en utredning om möjlig ”huliganism” och ”förhindrande av journalister att utföra sitt arbete” mot parlamentsledamoten Ihor Mirosjnitjenko. Bakgrunden är intrånget på Pershyi Natsionalnyi Kanal i Kiev – Ukrainas TV-kanal 1 – (18/3-14) där han, och andra, angrep TV-chefen Oleksandr Pantelejmonov med hugg och slag (och där denne Pantelejmonov tvingades skriva under sin egen avskedsansökan). Ihor Mirosjnitjenko representerar partiet Svaboda och jag är väl medveten om att ledande inom parlamentet, samt hans egen partiledare, tagit avstånd från hans handling. Ändå fortsätter han agera som om inget hänt. Nu undrar jag om Du kan fråga lämpliga personer hur det är möjligt att inte Ihor Mirosjnitjenko åtalats för sitt brott och ställts inför rätta? Om han åtnjuter immunitet som parlamentsledamot, kan man ju ändå tänka sig att han avsätts från sina förtroendeuppdrag.

Sverige har nyligen beslutat att bistå Ukraina med stora medel 2014–2020 inom ramen för den nya resultatstrategin för bistånd i Östeuropa. En viktig del handlar om den demokratiska utvecklingen. 
I detta fall ser jag det som särskilt angeläget att agera från svensk sida, inte minst därför att denne Ihor Mirosjnitjenko även är vice ordförande i Ukrainas parlamentariska yttrandefrihetskommitté. 

Med vänliga hälsningar


Maria Söderberg
Fotograf och producent för Litteraturresan/Belarus

http://belaruslitteratur.blogspot.se/


http://www.regeringen.se/sb/d/18599/a/238469


Parlamentet i Kiev 8/4-14. Den vita ringen är min. 



















Bakgrund: http://www.kyivpost.com/content/politics/communist-partys-symonenko-taunts-national-svoboda-party-pushes-back-video-342740.html

Ihor Mirosjnitjenko, partiet Svoboda.
18/3–14: Oleksandr Pantelejmonov angrips. Foto från Svobodas egen film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.